در مورد سؤال فوق دلیل خاصی وجود ندارد بلکه از سه طریق میتوان مشروعیت آن را به اثبات رسانید:
۱ – سیره متشرّعه از علما و صلحا و اتقیا بر مداومت رفتن چهل بار به مسجد جمکران است همانگونه که این عمل در مسجد سهله نیز انجام میشود.
۲ – در روایات بسیاری به این مطلب اشاره شده که هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میگردد.
۳ – از مجموعه روایات استفاده میشود که عدد چهل در شکوفایی قابلیتهای مادّی و معنوی تأثیر بهسزایی دارد، از آن جمله:
– تأثیر عدد چهل در رشد فرزند در رحم
– تأثیر شراب خوردن در عدم قبولی نماز تا چهل روز
– قبولی توبه بهلولِ نبّاش بعد از چهل روز
– کنارهگیری پیامبر (ص) از خدیجه به جهت انعقاد نطفه حضرت زهرا (س) به مدت چهل روز
– چهل روز دعای عهد را خواندن باعث میشود که انسان از یاران امام زمان (عج) باشد.
– امام زمان (عج) هم چهل روز تحت تربیت ملائکه بود.
– طینت حضرت آدم (ع) در چهل روز خمیر شد.
– حضرت موسی (ع) تا چهل روز با خداوند در کوه طور ملاقات داشت.
– پیامبر اکرم (ص) بعد از چهل سالگی به نبوّت مبعوث شد.
– عقل انسان تا چهل سال قابل رشد است.
– شهادت چهل مؤمن بر میت موجب مغفرت او از جانب خداوند میشود.
– حفظ چهل حدیث انسان را در قیامت، فقیه محشور میکند.
– حد همسایه تا چهل خانه است.
– حریم مسجد تا چهل خانه است و سایر موارد.
از این احادیث و موارد دیگر استفاده میشود که عدد چهل در قابلیت بخشیدن و رساندن انسان به کمالات و شکوفا شدن او تأثیر بهسزایی دارد، و لذا میتوانیم از این موارد الغای خصوصیت کرده، عدد چهل و چلّهگیری را در تمام موارد کارهای خیر تعمیم دهیم.
سید بحرالعلوم میگوید: ما بالعَیان مشاهده کردهایم و به بیان دانستهایم که برای این رقم از عدد (چهل) خاصیت و تأثیر مخصوصی در ظهور استعدادها و تکمیل ملکات انسانی در طی منازل و پیمودن مراحل است.
منبع: کتاب موعودشناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی